maandag 8 oktober 2007

Het verraad van PvdA en CDA

Lucas Hartong 3 oktober 2007

Feiten over de nieuwe Europese grondwet, waarvoor dit kabinet schandelijk getekend heeft.

Het Koninkrijk wordt niet aan verdragen gebonden en deze worden niet opgezegd zonder voorafgaande goedkeuring van de Staten-Generaal.
– Artikel 91.1 Nederlandse Grondwet

Het Nederlandse kabinet heeft besloten dat er geen referendum hoeft te komen omtrent de nieuwe Europese grondwet (want dat is het gewoon). Leest u even mee waarvoor u als burger getekend hebt en wat wij als land allemaal kwijt gaan raken? Ik zeg er direct bij dat dit slechts een beperkte opsomming is op hoofdlijnen, maar u krijgt er in ieder geval wat meer zicht op. Als het aan de Europolitici ligt vertellen zij u namelijk helemaal niets. Bijgevoegd bij dit achtergrondartikel is een kort overzicht van de Europese instellingen en hun taken (zie onderaan). Het nieuwe verdrag versterkt de positie en macht van bestaande instanties en roept nieuwe in het leven, waarvan een Europese president en Europese minister van buitenlandse zaken het meest opmerkelijk zijn. Europa zal ook voor het eerst een eigen diplomatieke dienst krijgen met Europese consulaire posten (art. 13b). U mag raden wat alleen al die werkzaamheden gaan kosten voor de belastingbetaler; het aantal te verwachten diplomaten wordt geschat op 7.000, maar kan oplopen tot 20.000. In november 2006 publiceerde de Europese Commissie een zgn. Green Paper waarin de lijnen van het consulaire beleid werden uitgezet. De Europese consulaire vertegenwoordigers worden geacht onderdak te krijgen in de nationale ambassades en consulaten van de aangesloten lidstaten en uiteindelijk zal de Europese consulaire dienst taken gaan overnemen van de nationale diensten, zoals het uitvaardigen van visa.


Europese president


De positie van de nieuwe Europese president zal sterk zijn. Hij krijgt een apparaat van 3500 ambtenaren tot zijn beschikking en hoeft uitsluitend verantwoording af te leggen aan de Raad van de Europese Unie en niet aan het democratisch gekozen Europees Parlement. Dat gebeurt achter gesloten deuren. Op dit moment bestaan er nog twee presidenten, te weten de voorzitter van de Raad van de Europese Unie (nu: Javier Solana) en de voorzitter van de Europese Commissie (nu: José Manuel Barroso), maar die twee functies zullen straks ineengeschoven worden tot één Europese president, hoewel dit momenteel officieel nog ontkend wordt. Diverse vooraanstaande Europolitici hebben hierop echter al publiekelijk gezinspeeld. Er is nu reeds onvrede over de wijze waarop de president zijn macht verkrijgt. De Franse president Nicolas Sarkozy wil dat er een direct gekozen Europese president komt en ook de opsteller van de oude grondwet, Valery Giscard d’Estaing is hier voorstander van. Minister van buitenlandse zaken De nieuwe minister van buitenlandse zaken, formeel ‘De Hoge Vertegenwoordiger voor Buitenlandse zaken en Veiligheidsbeleid’ genaamd, krijgt exact dezelfde macht als omschreven in de oude grondwet. Hij zal voor Europa het woord voeren bij de VN Veiligheidsraad, ook als de mening van Nederland afwijkt van de rest van Europa. Het beleid wordt namelijk bij meerderheid vastgesteld. Deze minister zal deel uitmaken van de Europese Commissie en gemachtigde woordvoerders aanstellen. Zodra de Raad van de Europese Unie de nieuwe minister van Buitenlandse zaken gevraagd heeft een voorstel te maken, wordt dat voorstel definitief en kan het slechts met meerderheid van stemmen van de aangesloten lidstaten worden afgestemd. De Raad, waarin ministers van de aangesloten landen zitting hebben, verliest dus een groot deel van haar sturende en beslissende macht, laat staan dat nog sprake is van een vetorecht van een aangesloten lidstaat. De Nederlandse ministers verliezen zo bijvoorbeeld het recht om straks nog op nationale titel te spreken in de VN Veiligheidsraad of andere officiële instanties, omdat de Europese minister dit doet. Denis MacShane, voormalig lid van de Europese Commissie namens de UK, stelde het haarscherp in Le Figaro: “The voice of the future Union Minister for Foreign Affairs will be louder than that of the ministers of each nation when he expresses joint positions”. In de praktijk geeft het Nederlandse kabinet hiermee het overgrote deel van het soevereine beslisrecht over eigen staatsrechtelijke aangelegenheden uit handen. Europees Parlement Het Europees Parlement zal veel meer bevoegdheid krijgen ten opzichte van de nationale parlementen. Op 40 nieuwe beleidsterreinen krijgt het EU Parlement medezeggenschap over wetgeving, hetgeen het Parlement een effectief vetorecht geeft over beslissingen die door nationale regeringen genomen worden. De afgelopen jaren is bijvoorbeeld geprobeerd de Europese Landbouwsubsidies af te bouwen of zelfs af te schaffen. Sterke nationale lobbies in het Europees Parlement hebben ervoor gezorgd dat dit niet succesvol was. Als de diverse lidstaten die van de landbouwsubsidies profiteren medezeggenschap krijgen over Europese wetgeving op dat gebied, dan zal de landbouwsubsidie dus nooit afgeschaft kunnen worden en profiteren grote lidstaten buitenproportioneel van deze regeling. Politie en Justitie De EU krijgt één enkele juridische instelling die allerlei verdragen mag gaan tekenen en het Europese Hof van Justitie krijgt zeggenschap over Binnenlandse Zaken en Justitie van de EU. Tot nu toe had het Hof bijna niets te zeggen over het binnenlandse en justitiële beleid van de aangesloten lidstaten, waaronder politie, justitie en asielbeleid vallen. Dit gaat met de nieuwe grondwet diepgaand veranderen. Nu is het nog zo dat een asielzoeker die is afgewezen eerst in beroep moet via het nationale juridische systeem en pas daarna een beroep kan doen op de Europese instellingen. Onder de nieuwe grondwet kan al vanaf het begin beroep worden aangetekend bij het Europese Hof van Justitie tegen beslissingen van een nationaal hof. Criminele wetgeving, burgerwetgeving, asielzaken, immigratie en zaken betreffende de politie zullen alle vallen onder het Europese Hof van Justitie. De taken van Europol worden tegelijkertijd ook uitgebreid. Tot nu toe was dat beperkt tot internationale coördinatie en uitwisseling, maar straks krijgt zij het recht om onderzoeken op te zetten, operationele acties uit te voeren en samen te werken met de nationale autoriteiten. Straks kan men naast nationale arrestatieteams dus mannen in Europol-jacks zien rondlopen. Het grote probleem met Europol is echter dat het geen democratische controle toestaat. In 2001 vond een inval plaats in de kantoren te Den Haag in verband met mogelijke frauduleuze handelingen. Van transparantie heeft men nog nooit gehoord, want het grootste deel van de informatie wordt direct bestempeld als vertrouwelijk en kan niet door nationale rechercheurs worden ingezien. Medewerkers zijn immuun voor wettelijke vervolging zolang hun werk is uitgevoerd onder de Europol Conventie. Eurojust, het Europese OM, krijgt middels art. 69H de bevoegdheid om criminele onderzoeken te starten. De nationale politie kan dus de plicht opgelegd krijgen om mee te werken aan een Europees onderzoek, terwijl de werkdruk voor de nationale politie nu al bovenmatig zwaar is, met name op administratief gebied. De juridische macht en taakstelling van de EU-instanties wordt dus substantieel uitgebreid ten koste van de nationale bevoegdheid. Nederland verliest daarbij het vetorecht op onder andere de volgende gebieden: controle op immigratie, grenscontrole, asielaanvragen, legale migratie, juridische samenwerking op het gebied van criminele zaken, minimumstraffen op misdaden, Eurojust, samenwerking op politiegebied, Europol, management van de buitengrenzen, maatregelen om misdaad te voorkomen. Ons kabinet heeft er verder voor getekend dat het Europese Hof van Justitie juridisch zeggenschap krijgt over vele nationale beleidsterreinen. Nederland geeft de volgende elf vetorechten op, op het gebied van Buitenlandse Zaken: voorstellen van de nieuwe Europese minister van buitenlandse zaken, opzet van een Europese diplomatieke dienst, defensie, terrorismebestrijding, financiële noodhulp, humanitaire hulpverlening, verkiezing van de Europese minister van buitenlandse zaken, civiele verdediging, bestrijding van terroristische financiering, het nieuwe Europese Beleidsfonds, consulaire zaken. Asielzaken De nieuwe grondwet legt een legale basis onder Europees asielbeleid. Straks zal de nationale wetgeving van Nederland onderworpen zijn aan de Europese regelgeving op dat gebied. Nederland heeft dan geen vetorecht meer over migratiezaken. Dat betreft niet alleen het recht op verblijf in Nederland, maar tevens het recht op een uitkering en werk van de migrant of asielzoeker. Die asielzoeker zal straks vrij van lidstaat tot lidstaat kunnen reizen en er zich kunnen vestigen op grond van art. 69b. De economische immigrant of asielzoeker zal dan het land met de meest aangename sociale voorzieningen uitzoeken en zich daar vestigen. In dat opzicht scoort Nederland binnen de EU zeer hoog. Ons land ziet nu reeds de gevolgen van de open grenzen en open arbeidsmarkt. Het zorgt niet alleen voor verstoring van die arbeidsmarkt maar ook her en der voor sociale onrust doordat werknemers van buiten onze grenzen er geheel andere normen en waarden op na houden als in ons land algemeen geaccepteerd. De EU werkt momenteel aan de introductie van een zgn. Blauwe Kaart, in analogie met de Amerikaanse Green Card, die een immigrant de legale status zou geven om overal in de aangesloten lidstaten te mogen werken. Is een dergelijke kaart eenmaal afgegeven door een lidstaat, dan kan een andere lidstaat die niet weigeren. Europees Commissielid Franco Frattini vindt zelfs dat afspraken moeten worden gemaakt met niet-EU leden over een jaarlijks quota aan immigranten richting de EU. De EU heeft het daarbij merendeels over ‘hoogopgeleide immigranten’, maar zwijgt in alle toonaarden over de grote stroom aan immigranten die voor gezinshereniging richting Europa komt of om louter economische redenen. En dan waagt de Raad van State te stellen dat er geen grote veranderingen op grondwettelijk gebied in het geding zijn! U weet nu in ieder geval waarvoor ons kabinet getekend heeft en waar u dus aan toe bent. Grootste bezwaar tegen de nieuwe grondwet is dat het kabinet elke mogelijkheid heeft benut om de burger buiten de gehele gang van zaken te houden. Met een enorm dédain voor de democratische rechtsstaat heeft zij de procedurele besluitvorming ontransparant en ondemocratisch gevoerd. Terwijl Balkenende af en aan reed naar Brussel heeft het kabinet haar uiterste best gedaan om beantwoording van vragen vanuit het parlement en de burgerij te vermijden. De Euro-elite heeft verder haar stinkende best gedaan om de tekst van het nieuwe verdrag zo onduidelijk mogelijk te maken, opdat men niet zou merken dat die tekst in feite dezelfde is als de tekst in de ‘oude’ grondwet die werd afgewezen. Het kabinet durfde het zelfs aan te stellen dat een referendum de parlementaire democratie zou ondermijnen en de positie van Nederland in de EU ernstig in gevaar zou brengen. Bovendien was een referendum helemaal niet nodig, omdat volgens de Raad van State het nieuwe verdrag iets ‘heel anders’ was dan de oude grondwet. Zelden zulke blatante leugens ontmoet! Nederland wordt uitgeleverd aan een Brusselse, machtsgeile kliek. Hoofdverantwoordelijken daarvoor zijn PvdA en CDA, die kennelijk alles overhebben voor de macht. Ooit hebben de dappere watergeuzen gevochten tegen de Spaanse overheerser en ons land bevrijd van de onderdrukker. Wij hebben gevochten tegen het water om ons land droog te houden en onderdak te bieden aan allen die ons land willen helpen opbouwen. Er is een uniek volk ontstaan aan de kust bij de zee. Met een noodtempo wordt dit alles op de mestvaalt van de geschiedenis geworpen en niemand die er zich druk over lijkt te maken. Morgen stemt men rustig weer op de partijen die ons land en volk, haar soevereiniteit en geschiedenis uitleveren. Willem van Oranje draait zich om in zijn graf.
De Europese Commissie bestaat uit commissarissen (‘Europese ministers’), benoemd voor 5 jaar. Deze commissarissen vergaderen één keer per week met hun Voorzitter om de voortgang van de prioritaire beleidspunten te bespreken. De Voorzitter van de Europese Commissie is José Manuel Barroso. Opdrachten van de Europese Commissie: de Commissie waakt over de verdragen en controleert hun correcte toepassing;de Commissie heeft initiatiefrecht op wetgevend gebied, met andere woorden zij kan net als de lidstaten wetten voorstellen;de Commissie doet de wetten uitvoeren. Website : http://europa.eu.int De Raad van de Europese Unie komt bijeen met één vertegenwoordiger op ministerieel niveau uit elke lidstaat die gemachtigd is om zijn regering te verbinden. De samenstelling varieert afhankelijk van de behandelde onderwerpen (algemene zaken, landbouw, economie, enz.). De Raad beslist in sommige gevallen samen met het Parlement, op voorstel van de Commissie. Het voorzitterschap van de Raad wordt om de zes maanden bij beurtrol toegekend aan een andere lidstaat. De huidige Secretaris-generaal van de Raad van de Europese Unie is Javier Solana. Website: http://ue.eu.int Het Europees Parlement is het wetgevende orgaan van Europa. Deze vergadering bestaat uit 732 afgevaardigden die afwisselend vergaderen in Straatsburg en in Brussel. De leden van het Europees Parlement vertegenwoordigen alle inwoners van de Europese Unie: 457 miljoen burgers. Met de Europese verkiezingen (iedere vijf jaar) wordt de voltallige Europese volksvertegenwoordiging vernieuwd. De huidige voorzitter van het Europees Parlement is Josep Borrell Fontelles. Het Europees Parlement heeft de volgende opdrachten: initiatieven nemen om het communautaire beleid te stimulerende benoeming goedkeuren van de Commissie (het Parlement kan met een tweederde meerderheid de Commissie het vertrouwen weigeren)controle uitoefenen op het programma van de Commissie en de goede gang van zaken in de Europese politiek (via schriftelijke en mondelinge vragen gericht aan de Commissie en aan de Raad)petities van de burgers onderzoekende begrotingsbevoegdheid uitoefenen samen met de Raadde wetgevende macht uitoefenen samen met de Raad (richtlijnen en verordeningen gaan uit van de Commissie). Website : http://www.europarl.eu.int

Geen opmerkingen: